ESG aktualności

CSRD i CSDDD - wyższe limity po głosowaniu w EU. Nowy etap dla pakietu „Omnibus”

Omnibus - głosowanie. Wyższe limity CSRD i CSDDD

Nowy etap dla pakietu „Omnibus I”

W dniu 13 listopada 2025 r. Parlament Europejski przyjął swoją oficjalną pozycję negocjacyjną dotyczącą pakietu uproszczeń („Omnibus I”) zaproponowanego przez Komisję Europejskę w lutym 2025 r., obejmującego zmiany w Dyrektywie CSRD, Dyrektywie CSDDD oraz standardach ESRS.

Głosowanie zakończyło się wynikiem 382 za, 249 przeciw oraz 13 wstrzymujących się.

Omnibus wkracza więc w kolejny etap negocjacji, a celem jest finalizacja zmian jeszcze w 2025 roku.

Kluczowe zmiany i ich znaczenie

Poniżej najważniejsze elementy przegłosowane przez Parlament wraz z komentarzem Kancelarii Prawnej we Wrocławiu - Doradztwo Prawne dla Firm.

Zakres podmiotowy

  • Progi poleciały w kosmos... W praktyce: wiele średnich i także dużych przedsiębiorstw będzie prawdopodobnie wyłączona z obowiązków raportowania względem pierwotnych założeń.
  • W przypadku CSRD: Parlament podniósł próg, od którego przedsiębiorstwa będą objęte obowiązkiem raportowania: ≥ 1 750 pracowników oraz ≥ €450 mln przychodów netto w roku obrotowym. Oznacza to znaczne zawężenie zakresu w porównaniu z pierwotnymi propozycjami.

  • W przypadku CSDDD: Obowiązki mają dotyczyć jedynie bardzo dużych podmiotów — przedsiębiorstw posiadających ponad 5 000 pracowników oraz €1,5 mld przychodu netto.

Obowiązki raportowania & standardy ESRS

  • Raportowanie w ramach CSRD będzie dotyczyć tylko firm w zakresie powyższych progów, a standardy mają zostać uproszczone: więcej dobrowolnych) elementów, mniej szczegółowych wymagań jakościowych.

  • Firmy objęte CSRD nie będą mogły — zgodnie z projektem Parlamentu — żądać od partnerów łańcucha wartości (którzy nie mają obowiązku raportowania) informacji wykraczających poza to, co przewidują dobrowolne standardy.

Obowiązki zrównoważonego rozwoju / due diligence

  • W ramach CSDDD Parlament usunął z projektu obowiązek przygotowania planu transformacji klimatycznej („transition plan”) dla firm objętych dyrektywą.

  • Podejście: firmy mają działać w sposób oparte na ryzyku („risk-based approach”), korzystać przede wszystkim z informacji już dostępnych, a nie automatycznie wymagać danych od wszystkich partnerów w łańcuchu.

  • Odpowiedzialność za naruszenia: Parlament przesunął odpowiedzialność głównie na poziom krajowy — usunięto harmonizowany reżim cywilnej odpowiedzialności na poziomie UE.

Co to oznacza dla firm w Polsce?

  • Firmy, które nie przekroczą progów 1 750/€450 mln oraz 5 000/€1,5 mld będą poza wymogami dyrektywy i raportowania ESRS.
  • Nadal jednak warto przygotowywać się na zmiany: choć zakres może być zawężony, to standardy raportowania i wymogi jakościowe będą obowiązywać dla tych, którzy pozostają w zasięgu.
  • W kontekście łańcucha wartości: mniejsze przedsiębiorstwa nadal mogą być pośrednio zaangażowane — jako dostawcy lub partnerzy — w raportowanie swoich większych klientów, choć ich obowiązki mogą być mniej rygorystyczne niż pierwotnie planowano.
  • Spółki powinny już teraz zastanawiać się i analizować jakie ryzyka procesowe i odpowiedzialności mogą wystąpić.

Wnioski dla praktyk ESG i compliance

  • Decyzja Parlamentu i wyznaczany kierunek zdecydowanie zmienia krajobraz podmiotów objętych obowiązkiem raportowania, ale niekoniecznie musi zmieniać kierunek zmian i praktyk w zakresie ESG.

  • Uproszczenia i deregulacja – mniejsze wymagania prawne nie oznaczają automatycznie spadku oczekiwań rynku czy inwestorów.

  • Strategiczne podejście: nawet firmy poza nowym progiem powinny rozważyć dobrowolne wdrożenia standardów ESG, bo presja rynkowa może być wyższa niż wymogi regulacyjne.
Potrzebujesz wsparcia lub konsultacji prawnych? Skontaktuj się z Kancelarią Prawną Aleksandra Przybylska-Fąfaraobsługa prawna firm Wrocław.