22 marca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała projekt nowej dyrektywy wprowadzającej po raz pierwszy kompleksową, szczegółową regulację dotyczącą „green claims”, tj. tzw. oświadczeń środowiskowych.
To kolejny wielki krok zmierzający do ograniczenia zjawiska greenwashing'u (pseudoekologicznego marketingu / "ekościemy") oraz zwiększenie ochrony konsumenta w krajach Unii Europejskiej.
Celem dyrektywy jest przede wszystkim uporządkowanie praktyk firm wprowadzających produkty na rynek UE w zakresie umieszczania oświadczeń na ich produktach czy w kampaniach marketingowych, w szczególności:
- sprawienie, by oświadczenia dotyczące ekologii były wiarygodne, porównywalne i weryfikowalne w całej UE,
- ochrona konsumentów przed greenwashingiem,
- wsparcie w transformacji do ekologicznej gospodarki UE o obiegu zamkniętym
- pomoc w ustanowieniu równych warunków działania, jeśli chodzi o efektywność środowiskową produktów.
Badanie Komisji Europejskiej wykonane w 2020 r. wykazało, że 53,3% zbadanych twierdzeń dotyczących ochrony środowiska w UE uznano za niejasne, wprowadzające w błąd lub bezpodstawne, a 40% za zupełnie bezpodstawne.
Źródło: Komisja Europejska (europa.eu)